vrijdag 20 oktober 2006

afleveren

Bovenstaande foto kostte me gisteren veel tijd en energie!
(en vandaag nog steeds bakken energie)
Zo veel dat ik zelfs niet kon gaan lopen gisteren.
Niet zò erg voor die 6 km. die op 't schema stonden, maar toch.
De foto nam ik 2 weken terug op een zang- en dansavond van het Koreanderkoor uit Oosteeklo.
Dezelfde avond/nacht stonden ze in het album op de site van Oosteeklo.

Eergisteren, woensdagavond las zag ik in de regiopagina's van Het Laatste Nieuws de foto staan in zwart/wit.
De foto kwam me niet onbekend voor, ik knipte hem dan maar netjes uit om gisterenmorgen te verifiëren en jawel hoor: 't is mijn foto.
Geen probleem dat die gebruikt wordt, maar dan wel mits toestemming én bronvermelding.
Niets van dat alles natuurlijk.
Het nieuws is (was) sowieso al oud daar de 2 optredens de 2 afgelopen zaterdagen doorgingen.

De telefoon ter hand genomen en beginnen bellen. Zoals verwacht van 't kastje naar de muur gestuurd, zelfs de telefoon weten toeleggen (professionalisme ten top!).
Slechte verliezers? Tegen de lamp gelopen dieven?

Niet opgeven was m'n devies en via een ommetje dan maar de journalist zelf gebeld.
Die vond het ook niet kunnen en zou "indien correct een rechtzetting publiceren"

Dit stond vandaag in de krant:
SORRY!
Dinsdag verscheen in deze krant een foto van het Koreanderkoor uit Oosteeklo. De foto bij het artikel was echter niet afkomstig van onze fotograaf, maar werd ons afgeleverd door de mensen van www.oosteeklo.com die zich al jaren inzetten voor de promotie van het verenigingsleven in Oosteeklo. Onze oprechte excuses.
Braaf van mij hé? Content met de vermelding van de site, niet van de fotograaf; niet meer, niet minder.
't Was al niet de eerste keer dat zoiets gebeurde, wel de laatste keer dat 'men' er zo goedkoop vanaf komt!
Emilia gaat alvast een plakboek aanleggen.

De fotograaf wordt niet betaald voor die foto, 't zou er verdorie nog aan ontbreken!!
En een foto 'afleveren' is Algemeen Nederlands voor een foto jatten?
Wat een eer voor een beroepsfotograaf.

Onlangs zat ik voor een opdracht van de avondschool (bespreek een gekend fotograaf) bij Michiel Hendryckx thuis en daar had ik het over een gelijkaardig geval van vorig jaar.
Zijn haar kwam recht, onbegrip en woede.
Tja, de modernen tijd zeker? Foto's van 't net plukken en er nog geld mee verdienen ook.

Dus, gisteren niet gelopen, vanavond 17 km. op het programma.
Als we dan toch al wat 'op de sukkel zijn', 't ging niet, voor gene meter,
de Polar gaf m'n pace niet aan, pijn in m'n linkerbeen, moe, ...
Afgeslaan na 7 km. Ontgoocheld. Alle miserie op een hoop?!
Onmiddellijk moest ik denken aan Dimi's woorden van enkele weken terug:
"Hopelijk heb je nog eens een complete off-day vòòr de marathon".
Awel, 'k hoop dat dit hem was!

Groeten, 'k ga een droom 'afleveren'...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten