zaterdag 15 september 2007

lactaat

Afgelopen morgen was het terug lactaattest.
Kijken, meten zeg maar, of er vooruitgang is in de conditie; of aantonen hoe erg het is...
Afzien en genieten liggen dan meestal dicht tegen elkaar, vandaag was 't niet anders.

Plaats van afspraak was het Bloso-centrum 'Putbos' in Oordegem.
De atletiekpiste lag er nat bij, zuurstof hing in de lucht.
Na een drietal rondjes opwarmen was het 'spelen' over en diende ik 4x 200 meter te lopen; telkens in een andere hartslagzone.
Na iedere 2000m. prikken en Dokter 'Doc.' Janssens zijn apparaat aan het werk zetten.
Alles verliep 'vlekkeloos' (bedoel niet dat ik bloed morste...) tot de laatste 2000m.
Aangekomen informeerde ik de dokter aangaande m'n gelopen tijd:
"07'17""
"Dat kan niet, je hebt een rondje te weinig gelopen", en of hij gelijk had!
Daar sta je dan, lekker gezweet aan een hoge hartslag...
"Ik zal het wel herrekenen"
"Dank u dokter"
Daarna nog enkele rondjes loslopen voor het 'ultieme' afzien, althans toch van de metingen:
600 meter alles geven.
M'n lichaam reageerde bizar, ondertussen was het ook al behoorlijk warm.
Vrij snel gestart maar ik kon m'n snelheid niet aanhouden. Dan precies gevoelloos beginnen zweven om precies door de benen zakkend door een bocht te 'pakken'.
Iets trager gelopen dus, verzuurde benenen en m'n hart dat bonkte voor zot.
In de laatste rechte lijn nog even 'opgetrokken', waarschijnlijk stelde dat niet veel voor, maar alles moest er uit geperst worden. 02'15" aan 169 gemiddelde hartslag en 177 max.
Hoger lukte niet, doh!

Snelle samenvatting van de dokter, vooruitgang in de uithouding en vermoedelijk ook iets aan snelheid gewonnen.
In het vooruitzicht van de marathon (en bij uitbreiding van de verdere sportcarrière) is de uithouding sowieso belangrijkst, snelheid volgt wel.
Al bij al héél tevreden dus; ik vreesde stagnatie daar ik niet 100% in het goede ritme zit door het vele werk.
"Rust doet een lichaam goed na een periode van intensiever trainen".
"Woeha, nogmaals dank dokter".
Een verfrissende douche en tevreden huiswaarts, vastbesloten me strikt aan het marathonschema te houden, dat maandag start.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten